Hrdinové síly a magie

17. listopadu 2011 v 10:15 | Mniška
Heroes of Might and Magic. Hrdinové síly a magie. Vyzývám vás všechny, abyste přistoupili blíže a zúčastnili se klání, jež trvá již 16 let. Dovoleno jest pozvednout meče, sekyry, luky či kuše anebo použít tu nejtěžší magii. Jsi bojovník anebo čaroděj? Jsi alchymista nebo druid? Lukostřelec či snad barbar? Ať je tvé umění jakékoli, pojď a přidej se k nám! Pojď a změř svou sílu s ostatními. Dokaž, že síla je silnější než magie! Anebo je tomu právě naopak?


Heroes of Might and Magic (dále už jen HOMAM) je dnes již jednou z nejznámějších a nejoblíbenějších počítačových her na světě. Ovšem třebaže HOMAM patří mezi herní klasiku, která nemůže doma chybět žádnému zarytému písíčkáři, ani vy, kteří PC hry jinak nehrajete, se nelekejte a čtěte dále. Mým úkolem je totiž vás přesvědčit, že i snílci, romantici, pisálci a blogaři se mohou stát fanoušky této hry, a když ne fanoušky, alespoň zájemci. A když ne zájemci...alespoň si přečtete tento článek a objevíte další kus světa, který tvoří zemi v hlavách mnoha "hírousáků", svět fantazie, jak ji zná HOMAM.

HOMAM existuje již neuvěřitelných 16 let. Nebudu vás zatěžovat letopočty, nicméně první díl této tahové strategie vyšel již v roce 1995. Říjnem letošního roku 2011 se nám série rozšířila o další, netrpelivě očekávaný, díl HOMAM VI. Šestnáct let tedy zatěžujeme počítač už šesti díly této hry. A čím je tak úžasná? Zprvu vás chci nalákat na fantazii, na magii a nadpřirozené bytosti, které známe, ale i neznáme.

V čem tedy hra spočívá (a platí to pro všechny díly): Na začátku každého hraní je na vás, abyste si zvolili z nabízených frakcí (někdo říká město, já říkám hrad). Frakce souvisí s vaším povoláním a domovským hradem, který si zvolíte. Chcete hrát za peklo a stát se tím nejstrašnějším démonem na zemi? Nebo chcete ovládat nekromancii, rádi se bojíte a pohled na nemrtvé vám dodává životní energii? Přitahuje vás spíše příroda, milujete jednorožce, víly a vlky? S každou zvolenou frakcí vám bude přidělen i hrdina, jež je s onou frakcí spojen povoláním, vzezření i schopnostmi.

Hrad (nebo město), zde nakupujete budovy, které vám přidávají různá přilepšení, výhody, věže kouzel, kde se učí magie a hlavně líhně, z nichž poté najímáte bojovníky své frakce. Takže pokud vládnete pekelníkům, lze najímat různá stvoření od trojhlavých psů Kerberů, démonů, sukub až po arciďábly. Draci, gryfové, andělé, enti, jednorožci, medůzy, goblini, hydry, kyklopové...jsou to především tvorové známí z řeckých mytologií, pověstí a knih. Abyste však takové tvory, a tím pádem i své bojovníky, mohli najímat, jsou k tomu potřebné samozřejmě peníze a nějaké suroviny. A tady už se dostáváme k tomu, proč je HOMAM tahovou strategií.

Na mapě dobrodružství cestujete se svým hrdinou na koni. Sbírá různé artefakty, zabýrá doly na drahé kamení, rudu, krystaly aj., plní úkoly, přilepšuje si při návštěvách magických věží, trhů, kamenů poznání, stájí, kruhů štěstí apod. Především se na mapě dobrodružství střetáváte se svými protivníky, kteří hlídají oné doly nebo budovy. Může to být však i hrdina počítače, který proti vám hraje anebo živého protihráče, s nímž můžete hrát přes síť anebo na tzv. horkém křesle, tzn. na jednom počítači. Po mapě dobrodružství si však nikdo nemůže chodit neomezeně, protože každý koník se jednou unaví a zastaví. Ujde zkrátka za jeden herní "den" nějaký určitý úsek. Když už nemůže dál, máte možnost nakoupit v hradu (jednu budovu za den, víc ne, v líhních lze najímat určitý počet bojovníků jednou za herní týden). Nakonec kliknete na přesýpací hodiny v pravém dolním rohu a tím váš herní den skončí...následuje den vašich protihráčů a počítače. Vše se opakuje. Takže tahovka.

V zásadě je to jednoduché. Nicméně slovo "strategie" také nepíši jen tak. HOMAM je hra, u které byste měli přemýšlet dopředu jako, když hrajete šachy. Co udělá váš nepřítel? Schová se? Rozdá si to s vámi v čestném souboji, nebo vás oblafne, půjde oklikou a obsadí váš hrad, který nutně potřebujete k přežití? Nepřítel má úplně stejné možnosti jako vy, má možnost sbírat posilující artefakty, suroviny, přilepšovat si, učit se magii, najímat si bojovníky. Další možností je najímat si více a více hrdinů, kteří sbírají na svých cestách zkušenosti, postupují na vyšší úrovně a získávají více znalostí ohledně magie nebo síly. Tahle hra od vás vyžaduje, abyste si vytvořili svůj strategický plán...myslet dopředu, odhadnout nepřítele a jeho sílu.

Díly HOMAM se od sebe liší především grafikou, která pochopitelně nabývá s dalšími díly vyšší a vyšší kvality. HOMAM 1 už dnes na svůj PC nenainstalujete, pokud neužíváte Windows 95, 98. Nicméně si troufám tvrdit, že úplně nejoblíbenější verzí je trojka. Sice je stále ve 2D, nicméně podobou monster, hradů, hratelností a možností hry si získala nespočet fanoušků a trojka je považována za klasiku ve světě PC her. Čtvrtý díl si naopak získal oblibu nejspíše nejmenší. Mnoha hráčům imponovalo mnoho změn ve hře. Třebaže už se zde setkáváme se 3D provedením, hráčům se nelíbilo, že HOMAM prošel velkým vývojem. Hrdina už pouze při bitvě neciví z hřbetu svého koně, ale sám se účastní bitvy. Zde jsou mu zkušenosti a znalosti asi nejužitečnější, protože je při bitvě využije "v praxi". Normálně bojovníci v ostatních dílech nemohou chodit po mapě dobrodružství bez svého hrdiny, v tomto díle je to možné. Hrady už jsou zde spíše městy a možná ani jejich podoba si nezískala oblibu. Za sebe mohu říct, že právě změny s hrdinou mě nejvíce nadchly a čtyřku mám ráda. Jenže většinová kritika čtyřky dala vzniknout pětce, která se ve svých základech vrací k trojce, aby napravila svou škodu ze čtyřky. Takže V.=III. jednoduchá rovnice, je tu pouze rozdíl v grafice a novátorským pojetím starých monster, plus se zde objevují nové frakce a nové rasy jako například temní elfové.

Šestka vyšla před měsícem a přináší řadu změn. Opět zde nepočítám novou a lepší grafiku a nová monstra. Navíc se zde objevuje exkluzivní frakce Svatyně, která má zjevnou inspiraci v japonské a čínské kultuře. Nicméně zde naopak chybí elfové a mágové, což však podle mého ještě doplní nějaké budoucí datadisky (doplňky k základní hře, které přidávají novou frakci, příšery, nové mapy dobrodružství, příběhy aj.). O změnách v šestce tady ale pomlčím, jednak by tomu lépe porozuměli samotní hráči anebo alespoň povrchní znalci a druhak by to mohlo vyjít na samostatný článek.

Každý díl má svůj příběh, své kampaně, které rovněž vyprávějí své mýty, s nímiž byste se měli vžít.
Zde vám nabízím intra od dílu třetího:
HOMAM III. Zde je ukázka, kdy královna Catherine přijíždí do své zdevastované země Erathia. Jenže ta je vypleněná, nikdo, kdo by podal svědectví o tom, co se zde odehrálo, nepřežil, a tak si královna domýšlí scénáře podle stop, které zde zůstaly - podle padlých bojovníků. To, co uviděla, ji rozlítilo natolik, že pozvedla zbytek erathijské standarty, kterou našla na bojišti a svou promluvou ke svým vojákům se odhodlává k pomstě a k vyzvání toho, aby byli nalezeni její manžel Roland a syn Nikolaj, jež zde nenašla.

HOMAM IV. Dva z hlavních hrdinů HOMAM III. získali mocné meče; Meč zkázy a Meč ledu. A ambiciózní chlapi se to mezi sebou musí rozdat - známe to. Jenže, když se dva tyto mocné meče setkají a spojí, stane se něco sice očekáváného, ale pro ty dva v té chvíli zcela lhostejného. Zničí celý dosavadní svět. Tomuto tragickému dni se říká Zúčtování. Naštěstí se objevil portál do světa nového, do kterého se uchýlí přeživší lidé a tvorové a život začíná zase od začátku. Novou královnou, kterou byla pouhá dcera skláře, se stává Emilia Nighthaven, jež svým odhodláním uchránila lid před chaosem a útrapami.

HOMAM V. Zde je trailer česky, takže není, co dodávat...

HOMAM VI. s českými miniaturními titulky :) Pro ty, co by nepřečetli: Král velké Gryfí říše byl zavražděn. Kdo na tom má vinu? Anton, jeden ze synů krále podezřívá zvraždy svého otce svou sestru Anastázii, která se mezitím dala do služeb nekromancie. Chce převzít vládu nad Gryfí říší?

Pro ty, kteří by se chtěli dovědět více a hlavně vidět i více obrázků, doporučuji tuto českou centrálu pro HOMAM všechny díly: http://www.heroes-centrum.com/


TYP: Obrázky jsou zde špatně čitelné, nezapomeňte tedy na ně klikat pravým "myšítkem" a zvolit "Zobrazit obrázek" - uvidíte ho tak v původní velikosti.
Obrázky: 1) Mapa dobrodružství v Heroes III., oranžový hráč tu hraje za barbary
2) Jak vypadá vnitřek hradu v Heroes III., hrad rytířů a kleriků
3) Bitevní pole v Heroes IV., zde proti sobě stojí frakce Řád (kouzelníci) vs. Chaos (čarodějové v negativním slova smyslu)
4) Hrad Sylvan v Heroes V. - příroda a druidi
5) Bojiště v Heroes III.
6) Fan art s vílou, která léčí zraněného jednorožce - z Heroes IV.
7) Moje sbírka originálních PC her HOMAM od jedničky do šestky se všemi existujícími datadisky. Takový jsem fanoušek!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Mai Mai | Web | 17. listopadu 2011 v 14:31 | Reagovat

hmmm, vypadá to zajímavě, já ale hry nehraju. všechen čas na počítači trávím na blogu. jsem takový člověk který je všechen čas zahrabaný v literatuře.

2 Mai Mai | Web | 17. listopadu 2011 v 14:35 | Reagovat

co se týče tvého komentáře: ano, vím, že mi zase něco podrazí nohy, protože tohle trvá už skoro dva roky a střídá se to v takových vlnách, přibližně po dvou týdnech přijde nálada, kdy mám chuť se vším seknout a je mi příšerně.
neštěstí mám kamarádky, které mě z toho obvykle vytáhnou.

3 Ebolin Ebolin | Web | 17. listopadu 2011 v 16:19 | Reagovat

Páni, je to asi dobrá hra, když jí tak dobře popisuješ. Já hraju hru Champion sheep rally, kterou máme z CD Počítač pro každého.
Děkuji, moc času jsem tím nestrávila. Prostě jsem potřebovala někomu dokázat, že mám ráda ostatní. Ano, Vendy mě svou básní moc moc moc  moc potěšila, protože se to stává jen málokdy, že mi někdo napíše básničku na blog. Ano, Freddy mi je píše často.

4 Ebolin Ebolin | Web | 17. listopadu 2011 v 16:24 | Reagovat

Kdepak, o dějepisářce neuvažuji. Já budu slavná spisovatelka česká :D
Dědovi pochvalu vyřídím :-)
Čajový dýchánek jsem si užila, brzy o tom něco napíšu. ;-)
Přes její blog? Vážně? No jo, asi to tak bude. A z jednoho kliknutí jsi mi dokázala, že jsi úžasná blogerka. Protože sama od sebe kliknout na blog, zanechat na něm smysluplný komentář bez reklamy a spamů, to je dneska umění. Právě proto si v té básničce napsaná.
Ano, já nepatřím mezi ty, se kterými vyrůstám. Jsem od nich úplně odlišná (už jen třeba tím, že neumím ani kotrmelec)...Tělocvik mi asi nikdy nepůjde. Ale děkuji za tvé pochvaly.

5 Vendy Vendy | Web | 17. listopadu 2011 v 16:41 | Reagovat

Přestože tyto hry nehraju, musím říct - tvůj článek, všechna čest!
Už tvůj úvod je chytlavý, mohla bys klidně dělat moderátorku na nějakých historických srazech nebo atrakcích, kde jsou jarmarky, poutě, šermířské souboje a podobné... Máš vzletný styl a nádherná slova.
Navíc o hrách píšeš poutavě, klidně bys mohla psát recenze třeba do Pevnosti, nebo podobných tisků.
Výborný rozbor, pěkná obrazová dokumentace a líbí se mi i legenda na konci.
(Legenda ve smyslu rozpis, co je co...)

6 Krasivija Krasivija | Web | 17. listopadu 2011 v 21:15 | Reagovat

Rusové hajzlíci? Možní jo, ale oni jsou hlavně hodně zvláštní. Ale tak nějak nepopsatelně. Jiní, než ostatní Evropani. A hlavně strašně arogantní. Stejně jako Rusko samo. Někdě krutá zima, někde velké sucho...

7 (Ta)jemná kakaová (Ta)jemná kakaová | Web | 18. listopadu 2011 v 16:58 | Reagovat

Vypadá to na zajímavou hru, která by mohla zaplnit touhu po Wofku. :)

8 Dincie Dincie | Web | 19. listopadu 2011 v 20:32 | Reagovat

:-)Pěkně jsi to, nám neznalcům, vysvětlila a musím uznat, že jsi provedla i dost dobrý pokus, abychom to vyzkoušeli :-D  :D  :D škoda, že čas se nedá nastavit, nebo natáhnout podle potřeby člověka ;-)  :-D  :-D Líbí se mi i obrázky, kterýma jsi svůj odborný výklad doprovodila, obrázky to je moje ;-)  :-D  :D Je vidět, že tě hra hodně baví i těší zároveň, jak podle tvého nadšeného podrobného popisu, tak podle tvé sbírky, která je rozhodně úctyhodná ;-) Rozhodně ti přeju, aby tě tvé fanouškovství neopouštělo a dělalo ještě hodně radosti!!! ;-)  :-)  :-)

9 pavel pavel | Web | 20. listopadu 2011 v 14:40 | Reagovat

Mně taky hry nebaví.

10 Mniška Mniška | E-mail | Web | 20. listopadu 2011 v 15:13 | Reagovat

[1]:[9]: Jistě, chápu, jsou tací, kteří hry nehrají, s tím počítám, ale i tak jsem se pokusila vás nalákat :)

[2]: Pokud máš opravdu takové kamarádky, které tě podrží, tak je to fajn, hned se mi líp dýchá, když to vím.

[3]: Děkuji, tu hru, kterou tu zmiňuješ neznám, copak je to? Arkáda, adventura, strategie?
A tvé překvapení, za to spíš děkuji já. Vendy umí vždycky potěšit, to o ní víme snad všichni tady na blogu :) Tak jste se potěšily navzájem

[5]: Hrozně moc děkuji, ty člověku opravdu umíš zvednout sebevědomí. Hned mám díky tomu větší odhodlání do všeho se pustit. Jsem strašně ráda, tak moc doufám, že tě zaujala i hra samotná

[7]:Wowko je taky moc fajn, hraji ho, ale přiznám se, že tolik času jako nad HOMAM jsem nestrávila, asi proto, že penízky na legální server nejsou :) ale WOW taky fandím. Ale je to děsně návyková hra, jednou, když jse mto hrála o prázdniny, já se od toho vážně neodtrhla

[8]: Jéé, strašně moc děkuji za pěkný komentář. Děkuji moc, vážně to potěší

Tedy, vám všem děkuji za komentáře, těm, které hra zaujala, doporučuji nainstalovat :) protože hraní je jiné, než jen tlachání o ní na internetu..já nad tou hrou taky strávila moře času a neustále se k ní vracím, ona jen tak neomrzí. A ty, co nezaujala, nevadí :) snad se líbil alespoň článek...nalákám vás jindy na něco jiného :-D

11 Amelie Amelie | Web | 21. listopadu 2011 v 14:58 | Reagovat

Musím říct, že tohle není nic pro mne. Já raději reálný život a vztahy s mými blízkými.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama