Recenze na knihu Poslední jednorožec

5. srpna 2011 v 22:45 | Mniška
Peter Soyer Beagle

Poslední jednorožec: Vydalo nakladatelství Altar v Praze roku 1997. Přeložil Michael Bronec z anglického originálu The Last Unicorn.

Kniha pojednává o jednorožčí "slečně", která se náhodou dozví od lovců, projíždějících lesem, že ona je posledním jednorožcem na světě. Nejprve je na rozpacích a nechce tomu uvěřit do doby, než potká motýla, který jí vypoví, že všechny ostatní jednorožce zahnal kamsi Rudý býk. Ihned se vydá na cestu a začne je hledat.

Na její pouti ji však dostihne zvěřinec Mama Fortuny, ve kterém čarodějnice drží iluze magických tvorů, včetně také pravé harpyje Seleny. Avšak kejklíř jménem Šmendrik, který rovněž patří k průvodu Fortuny, se rozhodne jednorožce pomoci a vysvobodí ji. Jednorožka pak osvobodí i ostatní zvěř z jejich klecí, čímž má posléze harpyje možnost zabít svou paní Mama Fortunu; tak i učiní.

Šmendrik nyní putuje společně s naším jednorožcem a cestou mu prozradí mnoho o tom, co ví o Rudém býkovi. S těmito znalostmi se vydávají do Moranovi temné říše, který Rudého býka vlastní. Kejklíř zároveň vyslovuje své největší přání stát se opravdovým mágem.

Do cesty se jim ještě zapletou zbojníci a ti kejklíře unášejí do lesů. Tam se Šmendrik setkává s kapitánem zbojníků Kujónem a tam také poprvé okusí pravou chuť magie, která se v něm náhle probudí. Dokáže oživit strom, který se však do Šmendrika zamiluje. Jednorožka ho osvobozuje ze spárů větví tohoto stromu a ze skupiny zbojníků se k nim nečekaně připojuje i Dršková Běta - kuchařka, která velmi dlouho čekala na svého jednorožce. Běta však zná cestu do Moranovi říše, a tak naši výpravu zavede do Morubran, kde se všichni dovídají o proroctví, které říká, že jedno jediné dítě jednoho dne zničí Morubrany i Moranův hrad.

Uprostřed noci je však nečekaně zastihne Rudý býk a snaží se jednorožku někam zahnat. Na Bětino zoufalé naléhání se ve Šmendrikovi znovu zvedají magické síly a on promění jednorožku ve smrtelnou ženu, o kterou Rudý býk už nemá zájem.

Všichni tři se nyní vydávají bez postihu do Moranova hradu, kde je král přijme jako své poddané. Zde tajně hledají cestu k Rudému býkovi. Jenomže jednorožka, nyní jako Lady Amalthea, postupně začíná zapomínat, kým vlastně ve skutečnosti je a co vlastně hledá na Moranově hradě. Úplně zapomíná, když jí princ Lír, králův nevlastní syn, vyznává lásku a oba se do sebe zamilují. Tím hrozí, že se Amaltheu nepodaří proměnit zpět v jednorožce. Nakonec všichni nalézají cestu k býkovi a princ Lír, který putuje s nimi, se teprve nyní dovídá pravdu o Lady Amalthee. Amalthea už však netouží po tom, stát se znovu jednorožcem a ani po tom vysvobodit ostatní, chce si prince Líra vzít. Ovšem při boji s Rudým býkem ji Šmendrik nedopatřením promění zpět v jednorožku. Princ Lír, který se snaží ji ochránit, je býkem zabit. To dodá jednorožce sílu se býkovi vzepřít, a tak ho zahání do moře, odkud vyběhne tisíce osvobozených jednorožců. Ti zničí Moranův hrad a s ním i krále samotného, a dokonce i Morubrany, čímž se naplňuje proroctví, kvůli princi Lírovi, jenž byl právě tím osudným dítětem. Jednorožka svým magickým rohem prince oživí a vrací se zpět do svého lesa. Stává se jediným jednorožcem na světě, který poznal lítost, lásku a žal.

Hodnocení:
Dílo je velice líbivé, snadno si podmaní většinu čtenářů, zejména ty čtenáře, kteří ocení výrazné emoce, přímo čišící z knížky. Děj je smutnějšího rázu a hlavně k zamyšlení, velice působivý a jistě zasáhne srdce čtenářů, kteří si postupem času uvědomí různé spojitosti a hloubku emocí postav; lze přímo splynout s postavami knihy.

Příběh nás nenechá na pochybách, že autor oplývá velkou fantazií, kterou umí perfektně využít a efektivně popsat. Přesně nám sděluje pocity, atmosféru a popis, jímž naprosto okouzlí čtenáře libujících si v kráse světa nejen fantasy.

Popisy krajin, postav, situací jsou rozvláčné zato překrásně poetické a výstižné. Knížka se dobře a krásně čte, i když některé pasáže využívají složitější logiku a věty, jež nutí čtenáře přemýšlet a uvědomit si situaci a postoj.

Co dodat, toto dílo je nadmíru působivé a okouzlující, nenechává čtenáře bez emocí a dojmů. Co mne však zarazilo a trochu zklamalo, byla pouhá jediná věta na konci knížky a tedy zmínka o černé a bílé magii (což je ovšem jen subjektivní drobnost, neboť já osobně jsem trochu alergická na rozdělování "hodné" a "zlé" magie). Avšak doposud i přesto se pro mne příběh o posledním jednorožci stal ten nejkrásnější.

Pozn. Tato recenze byla napsána přibližně před třemi roky (nyní jsem opravila jen pár drobných stylistických nepřesností) do čtenářského deníku, když jsem ještě chodila na gymnázium, proto může působit trochu suše, nicméně si myslím, že i přesto může posloužit čtenářům a také zvědavcům, kteří mají zájem si tuto nádhernou fantasy přečíst. Pro mě osobně je toto nejmilejší knížka už od mých, řekněme, raných let :) Tak si nechte chutnat i vy.

1 člověk ohodnotil tento článek.